چالش شکست یا موفقیت در پروژه های نرم افزاری، بزرگان دنیا را بر آن داشته تا از روش های آبشاری به روش های چابک نقل مکان نمایند. چرخه نیز با توجه به تجربیات موفق در این زمینه نسبت به اجرای پروژه های خود مبتنی بر روش های چابک اقدام نموده است.
گام یک (شناخت)
محور اصلی فعالیت های نرم افزاری چرخه مبتنی بر شناخت نیاز بنگاه های اقتصادی بوده تا بتواند برای مشتریان درون و بیرون سازمان ارزش آفرینی نماید. در این بخش تمرکز بر شناخت کلی از ویژگی های محصول مورد نظر می باشد. سپس با تقسیم هر محصول به بخش های کارکننده کوچک، امکان اجرای گام بعدی میسر می گردد.
گام دو (تجزیه و تحلیل)
هر بخش با روش های تحلیلی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و معماری اصلی آن تهیه می گردد. سپس هر کدام از معماری ها به کمک مالک محصول به بهترین نحو شفاف سازی شده و جهت تایید در اختیار کارفرما قرار می گیرد.
گام سه (تولید)
بسته های کوچک کار کننده با تکیه بر شناخت و تحلیل صحیح بصورت بازه های زمانی دو الی چهار هفته ای توسط تیم توسعه محصول تولید و پس از تست برای نصب در سازمان کارفرما آماده می گردند.
گام چهار (دریافت بازخورد)
تعامل سازنده و رو در رو با نمایندگان کارفرما و کاربران نهایی در این بخش امکان انحراف از پروژه را بشدت کاهش داده و باعث بروز شفافیت بیشتر در سطوح عملیاتی می گردد. بطور معمول در این قسمت به ظاهر فرم ها و نحوه عملکرد راحت تر عملیات ها پرداخته شده و در اصطلاح User Friendly در طراحی نرم افزار تکمیل می گردد.
گام پنجم (اصلاح و استقرار)
تیم توسعه محصول پس از دریافت بازخورد بلافاصله مشکلات را بررسی و با تعریف بازه های زمانی یک الی دو هفته ای به رفع مشکلات باقی مانده می پردازد. سپس آموزش لازم به کاربران ارائه شده و آزمون های نهایی جهت تحویل قطعی نرم افزار برگزار خواهد شد.
گام ششم (بهبود مداوم محصول)
هیج نرم افزاری از تکمیل و توسعه بی نیاز نیست. در این قسمت امکان توسعه محصول و روند بازبینی کیفیت قابل اجرا بوده و با طی مراحل یک تا پنج به بهبود مداوم محصول پرداخته می شود.